koolhydraten – hoeveel heb je nodig en wat is de beste soort?

Forum Forums Vragen over gezondheid en voeding koolhydraten – hoeveel heb je nodig en wat is de beste soort?

Dit onderwerp bevat 18 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  kajsa 2 jaren, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #3701

    kajsa
    Lid

    Hoi allemaal,

    Ik lees hier op verschillende plaatsen dat je koolhydraten nodig hebt en zie dan het advies erbij staan om rijst of een glutenvrij graan te nemen.

    Elders wordt vaak fruit geadviseert.

    Omdat wij Gaps doen en de zetmelen niet zo lekker vallen, kies ik liever voor iets anders dan rijst of “granen”. Gezien mijn candida ook liever geen fruit.

    Groenten bevatten toch ook koolhydraten?

    Met andere woorden: wat is er allemaal mogelijk en in welke hoeveelheden moet ik denken?

    Alvast bedankt!

    #81129

    Alexandra
    Bijdrager

    De koolhydraten uit groente wordt hier niet meegeteld. En alleen zuur fruit wordt aangeraden, maar ook niet in grote hoeveelheden. Als je geen koolhydraten uit rijst e.d. Wil halen kan je ook koolhydraten halen uit rauwe melk en honing. Maar ik weet niet hoe Gaps staat ten opzichte van zuivel.

    #81130

    Webmaster
    Bijdrager

    GAPS staat niet afwijkend tegenover zuivel, maar beveelt uitsluitend gefermenteerde rauwmelkse yoghurt of kefir aan, die mensen vaak zelf thuis maken. Door fermentatie ben je de suikers grotendeels kwijt en dus moet gefermenteerde zuivel ook niet worden gezien als een bron van koolhydraten.

    Dit is de reden waarom GAPS door velen wordt gezien als een koolhydraatarm protocol en averechts kan uitwerken, omdat velen niet meteen de overschakeling kunnen maken naar vetverbranding en dan onvoldoende glucose krijgen als brandstof, waardoor ze crashen.

    Mike

    #81131

    kajsa
    Lid

    Dus als ik jullie reacties goed begrijp zijn die granen (gierst/quinoa) toch nodig en een betere keus dan fruit?

    #81132

    keizertje
    Bijdrager

    Hoi Kajsa,

    Ik ben vorig jaar begonnen met gaps en had vreselijke migraines. spontaan ben ik naar zuurdesembrood gaan grijpen ( bevat geen gist dus een voordeel ivm candida). Hier op de site heeft Mike dit onmiddellijk bevestigd. Het hangt natuurlijk van persoon tot persoon af ,maar ik wissel af met quinoa, gierst . Uit het boek van body ecology, raad DG aan dat je die quinoa en gierst in water 8 tot 24 uur moet soaken. Ze schrijft :when the digestive tract is weak and lacking an inner ecosystem, it will not be able to break down the phytic acid found in all grains. Soaking removes this enzyme inhibiter.

    Klopt dit Mike?

    #81133

    keizertje
    Bijdrager

    ps BIj het body ecology diet doen ze 80-20 verhouding.

    #81134

    Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Uit het boek van body ecology, raad DG aan dat je die quinoa en gierst in water 8 tot 24 uur moet soaken. Ze schrijft :when the digestive tract is weak and lacking an inner ecosystem, it will not be able to break down the phytic acid found in all grains. Soaking removes this enzyme inhibiter.

    Klopt dit Mike?

    Je raakt niet alles kwijt d.m.v. weken. Als je het echt goed wil doen, moet je ook fermenteren en kiemen, maar dan wordt het een heel ingewikkeld proces. Granen zijn nu eenmaal ontworpen om niet verteerbaar te zijn. Zo verspreiden ze zich, omdat ze dan door een mens of dier vele kilometers in de darmen worden getransporteerd en er vervolgens heel uitkomen, compleet met een vruchtbaar mesthoopje. Sluwe jongens, die granen! 😉

    Mike

    #81135

    Anoniem

    Hier nog een interessant artikel. Zoals al vaker is genoemd kun je ook te laag in koolhydraten gaan zitten.

    http://www.cheeseslave.com/why-i-ditched-low-carb/

    #81136

    kajsa
    Lid

    Goed, even alles op een rij.

    In een poging er eindelijk iets van te gaan begrijpen.

    Koolhydraten zijn nodig.

    DG schrijft in BED idd over de 80-20 regel en geeft bovendien combinatieregels. Dat betekent 1 of 2 keer per dag graan. Ik kom daarmee aan naar schatting 30 a 40 gram per maaltijd, nu meestal 1x per dag. Die week ik braaf 24 uur voor en kook ze 2 a 3 uur volgens Nourishing Traditions.

    Ik verlang onwijs naar brood, maar gluten gaan niet goed. Wil graag desem. Winkel-glutenvrij brood zit vol troep. Een goede combi heb ik niet gevonden en zelf maken (weken, kiemen, desem, de hele boel bij elkaar) heeft tot nu toe nog geen goed resultaat opgeleverd. En is zo belachelijk bewerkelijk dat ik er niet warm voor loop :-(

    Hoe langer ik bezig ben, hoe minder ik begrijp van wat gezond zou zijn en waarom.

    Hierboven lees ik nu: Granen zijn niet gemaakt om te eten maar het moet toch?

    Moet ik nu de combinatieregels van Donna Gates toch aan de wilgen hangen om meer koolhydraten binnen te krijgen?

    En Mike, ik heb een interview van je gezien waarin je aangeeft dat je de maaltijd zou moeten beginnen met vet/vlees, vervolgens groenten en daarna zit je vol en heb je geen zin meer in de aardappelen. Waar haal jij je koolhydraten vandaan dan?

    Kortom: wie schijnt er even een flink licht op deze zaak? Tot nu toe haal ik niks concreets uit de aanwijzingen. Misschien wil iemand van jullie aangeven wat hij/zij eet op een dag en wat goed werkt zodat ik er een beeld bij krijg?

    Ik word er zo onderhand een tikje hopeloos van.

    #81137

    Oker
    Lid

    Ja maar je hoeft toch niet perse granen/gluten te eten om aan je koolhydraten te komen? Tegelijk kun je ook nog zetmelen vermijden.

    Koolhydraten bestaan ook in de vorm van:

    amaranth, quinoa, boekweit…

    Als je deze max. 100 gram per dag eet, gekookt, komt het best goed, lijkt mij.

    #81138

    vanille
    Lid

    Hoi Kajsa, heb je al eens op de site van Lia (poekie op dit forum) gekeken, daar beschrijft zij wat hun zoal op een dag eten en er staan nog vele andere interessante dingen op.

    http://www.voedingisgezondheid.nl

    succes

    #81139

    kajsa
    Lid

    Hoi Vanille,

    Dankjewel, dit is wat ik zocht!

    #81140

    Poekie
    Moderator

    Kajsa,

    Zoals je op onze site kunt lezen eten wij al een tijd geen brood meer. We missen het totaal niet.

    De juiste volgorde van eten is: veel (dierlijke verzadigde) vetten – minder eiwitten – weinig koolhydraten (100gr. droog gewicht per dag verdeeld over de maaltijden).

    Eergisteren zijn we de dag begonnen met gehakt, ui en ei (met crème fraiche). Onder de middag hadden we niet veel honger en hebben toen een klein beetje yoghurt en een blokje kaas gegeten. ‘s Avonds hadden we nog niet veel trek en hebben een bakje yoghurt met kruiden, boekweitvlokken, appel en honing gegeten.

    Dus je ontbijt is ook heel erg belangrijk.

    Wat een goed boek is om te lezen: ‘eet vet word slank‘. Hierin wordt goed uitgelegd hoe je ‘moet’ eten.

    Lia

    #81141

    kajsa
    Lid

    Hoi Lia,

    Ik heb het gelezen. Maar jullie doen jezelf tegoed aan zuivel en wij kunnen daar allebei helaas niet tegen. Ook op ei reageer ik heftig. Ik vind de keuze daardoor erg beperkt.

    Dat betekent dat ik op dit moment 3x per dag een warme maaltijd sta te koken (+ salade en gefermenteerde groenten) en dat is niet alleen tijdrovend, maar ook nog eens erg duur. En ik vind brood nou eenmaal lekkerder eten dan een hap kleffe gierst 😉 Ik zie ons niet zoals jullie 2 maaltijden per dag (bijna) overslaan.

    Wij hebben zo’n 1,5 jaar geen brood gegeten en ik mis het. Ik wil geen gluten meer, maar toen ik gisteren via dit forum op de website van bakker Menno terecht kwam zat ik te watertanden. Misschien toch een teken dat ik iets tekort kom?

    Jullie eten wel rijst las ik. Dat doen wij niet. Ik weet niet meer zo goed wat ik van alle verhalen moet geloven en of rijst nu echt slecht zou zijn in ons geval, maar vooral mijn dochtertje reageert op heel veel dingen met direct weer diarree. We gaan nu voor het uitbreiden van de “granen”, het kan zomaar zijn dat we eigenlijk te weinig koolhydraten eten nu. En het is in elk geval ook makkelijk om eens iets mee te nemen voor een dagje weg.

    Ik heb op Bol.com gekeken naar de omschrijving van het boek en ik vraag me af wat ik er nog uit kan halen. We eten puur natuur dus een stuk over transvetten o.i.d. is aan mij niet besteed. Ook aan afvallen wil ik niet denken, ik vind mezelf al te licht. Denk je dat het echt nog wat toevoegt?

    #81142

    Webmaster
    Bijdrager

    Heb je rauwe melk al geprobeerd? Veel mensen die denken niet tegen zuivel te kunnen, kunnen in werkelijkheid niet tegen BEWERKTE zuivel. Zuivel is het makkelijkste alternatief voor granen, het is DE manier om van de granen af te komen.

    Mike

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.